torstai 16. heinäkuuta 2020

Nallikari ja Kokkola Camping hyviä ja toimivia, Yyteri Resort&Camping kulahtanut

Olen nyt yöpynyt asuntoautollani kolmella leirintäalueella, joten kokemus arvosteluihin on vielä kapea. Alustavia tuomioita olen kuitenkin jo reippaasti jakamassa.

Oulun Nallikari on hyvä ja toimiva leirintäalue (ks. https://nallikari.fi/). Sijainti on todella hyvä merenrannan lähellä ja Oulun keskustakin on helposti saavutettavissa niin julkisilla kuin fillarillakin – eikä kävelymatkakaan ole kohtuuton. Saamani paikka oli tasainen ja huoltorakennus keittiöineen ja suihkuineen lähellä. Kaikki toimi moitteetta ja henkilökuntakin jousti mukavasti, kun halusin jäädä vielä yhdeksi yöksi. Kahvila on valikoimaltaan kelvollinen ja mukava, joskin hintava.

Kokkola Camping (ks. http://www.kokkola-camping.fi/) osoittautui vielä paremmaksi paikaksi, jossa todella oli pohdittu asiat asiakkaan näkökulmasta. Alueen sijainti on kiva lähellä merenrantaa ja kaupungin keskustaa. Suihkutilat oli todella hyvin toteutettuja (oma lukittava suihkukabinetti, jossa oli sekä istumapalli että naulakko) ja keittiötilatkin vielä astetta paremmat kuin Nallikarissa. Sain kivan ja tilavan asfaltoidun paikan, joka oli sitäkin mukavampi, koska sää oli sateinen ja nurmikkopaikat olivat jo märkiä. En olisi osannut toivoa muuta kuin että alue olisi suurempi, koska en ensimmäisenä Kokkolan yönäni sinne mahtunut vaan olin aiemmin kuvaamallani tavalla matkaparkissa Kokkolan keskustassa.

Yyterihän (ks. https://www.suomicamping.fi/yyteri) on suomalainen loma-ajan klassikko. Alku sujuikin mainiolla tavalla, kun olin tilannut asfaltoidun paikan, jossa oli paikkakohtainen pieni betonikatos, jossa on sekä sähköpistoke että vesipiste. Paikka on tasainen ja hyvin suunniteltu niin, että sain mukavan terassinkin pystytettyä. Mutta ne keittiö- ja suihkutilat! Kulahtanut on kohtelias ilmaisu näistä tiloista – näin esimerkkinä: keittiötiloissa on kahdeksan astianpesupistettä, mutta ei yhtäkään ehjää tulppaa. Suihkutilatkin muistuttavat 1980-luvun koulujen jumppasalien tiloja. Vastaanoton yhteydessä oleva ns. kesäkauppa on valikoimaltaan aneeminen eikä kahvilassakaan ole kehumista. Kun kysyntä varsinkin tänä vuonna on kovaa, ei sen silti pitäisi antaa väärää kuvaa, että laadulla ei olisi merkitystä. Nyt pettyneet asiakkaat eivät ehkä tule ensi vuonna.

Tässäpä ilmainen (eikä varmasti ainutlaatuinen) idea camping-alueiden kehittämiseen: ottakaa asiakkaat mukaan alueen kehittämiseen. Usein alueen omistajilla ja johdolla voi olla väärä käsitys siitä, mitä asiakkaat haluavat. Klassisessa esimerkissä 1990-luvun USAsta Marriott-ketjun liikemieshotellien parantamisessa johto päätteli, että kilpailuetua saavutettaisiin asentamalla hotellihuoneisiin kolmas televisio kylpyhuoneeseen. Kun asiakkailta kysyttiin, he halusivat huoneisiin silityslaudan ja -raudan – taloudellisesti kustannus oli alle kymmenyksen ja tekninen toteutus oli helpompaa.

Asiakkailta kysymisen voisi tehdä esimerkiksi niin, että annatte sisäänkirjautumisen yhteydessä lomakkeen (voi sen tietysti netissäkin täyttää), jossa asiakkaalla on kolmentasoisia resursseja eli 100 euroa, 1000 euroa ja 10000 euroa. Ja kysykää, miten he käyttäisivät ne alueen, sen tilojen ja palvelujen parantamiseen. Jos asiakkaat osaavat budjetoida keittiöremontin, niin kyllä he halutessaan osaavat arvioida esittämänsä parannuksen kustannukset. Ja Yyterille näin aloitusesimerkkinä: ostakaa satasella niitä tiskipöydän tulppia, kyllä sillä niitä yhden kesän tarpeiksi saisi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti